El futur dels meus fills

IMG-20150615-WA0002

La crisi del 2008 -i que encara estem patint- em va canviar molts plantejaments. Molts esquemes mentals de com eren, serien i havien de ser les coses se’m van esquerdar. En part perquè passes de viure bé a passar-les putes. I en part perquè veus que els dirigents del món no ho havien fet bé, però que els que es postulen com a alternatives també foten cagar.

Bueno, fins aquí res de nou. La majoria hem patit la crisi i hi hem passat, en major o menor grau, per un cert desengany.

Una de les coses que em va fer adonar, però, és que jo viuré pitjor que els meus pares. I els meus fills, encara més.  I vaig decidir que m’havia de preparar per ajudar-los a prosperar en un món més cru i difícil.

Quins motius em van portar a pensar que el meu món i dels meus fills seria més difícil que el dels meus pares?

  • Menys oportunitats laborals: Quan els meus pares van començar a treballar, no hi havia atur.
  • L’habitatge és molt més inassequible: Tinc una hipoteca a 35 anys. Els meus pares es van comprar un pis nou de trinca amb 20 anys i amb una hipoteca de 10 anys.
  • A la meva edat, els meus pares tenien pis pagat, segona residència i dos cotxes. I jo, res d’això
  • La nostra generació haurà estudiat més, en general, que la dels nostres pares. I les feines són comparativament més mal pagades i valorades
  • Quan nosaltres ens jubilem, les pensions públiques seran MOLT més baixes que les dels nostres pares

En definitiva, haurem hagut de posar molt més esforça, per obtenir resultats més minsos.

Vaig veure clar que havia de pensar a llarg termini i fer un pla perquè els meus fills tinguessin un punt de partida “potable” a la vida. Estudis de qualitat en bones universitats, alguns estalvis per tenir l’oportunitat de muntar un negoci si ho desitgen, alguna propietat…

Tot això és cert. Ho seguieixo pensant i actuant en conseqüència.

Però la meva opinió ha esdevingut un pèl més matisada. M’explico:

Estic llegint un llibre que es diu “Stuffocation” (joc de paraules: coses + ofec). La premisa del llibre és que les societats occidentals hem passat del materialisme consumista rampant de “comprar més i més coses” al post-materialisme, en què la gent passa del consumisme conspicu a valorar més les experiències.

La gent, segons la premisa del llibre, cada cop prefereix deixar de comprar coses només pel fet de comprar-les (roba, llibres físics, cotxes, etc), a consmuir experiències: viatges de senderisme pel Serengueti, retirs budistes, esdeveniments culturals insospitats, pop-up stores a Gràcia, sopars a la llum de la lluna, recitals de poesies, festivals de música electrònica, etc.

La prova, podria ser que es venen menys cotxes (sí, se n’està recuperant la venda perquè l’economia millora, però sense retornar a nivells dels 90s, p ex) o que el consum de materies primeres porta caient des de principis dels 2000s (és a dir, ja des d’abans de la crisi).

Tot plegat enllaça força amb algunes de les preferències de la meva generació. I em porta a veure el futur dels meus fills (és a dir, el món d’aquí a vint anys) des d’una altra òptica lleugerament diferent:

  • Algunes coses seran més cares i inabastables: habitatge cèntric, una bona educació. Possiblement una bona atenció sanitària
  • Algunes coses seran més barates, gràcies als constants processos d’automatitzacio industrial: roba, menjar, estris de casa, mobles, etc
  • Els sous seran possiblement iguals que els d’ara, estancats
  • La societat serà més desigual. D’aquí, en bona part, la meva planificació per als meus fills
  • El món haurà migrat a un entorn cada cop més digital que oferirà moltes més possibilitats d’oci, aprenentatge i comunicació
  • Hi haurà un canvi de valors. Es valorarà menys el que es té i més el que es fa. I, per tant, l’amb qui es fa, la qual cosa possibilita que es valorin més les relacions personals que la competitivitat, l’assolir, el tenir. Serà un món més desigual però més amable?
Anuncis

Una resposta a “El futur dels meus fills

Deixa un comentari

