Enganxat

 

L’altre dia llegia -no t’ho perdis, en un llibre de física quàntica- que una de les diferències entre el pensament occidental i l’oriental és la causalitat. A occident, tendim a establir relacions entre dues coses pensant que A és causa de B o A és conseqüència de B. Relacions causals.

En canvi, a orient A i B estan relacionades perquè estan relacionades, sense causa-efecte.

I això es nota en la seva literatura. No sé com explicar-ho, però flueix diferent. La sensació de fons que em queda sempre que llegeixo una novel.la japonesa és que les coses, els esdeveniments, “floten”, no passen en successions lògiques (1r passa A, que fa que passi B, que dóna lloc a C, etc).

Primer em pensava que això que “els fets flotin” era una característica de l’autor de Tòquio Blues, Karuki Murakami. però no.

Ja fa uns mesos vaig descobrir una altra autora japonesa, la Natsuo Kirino. El seu primer bestsèl.ler a occident va ser Out, que narra com les culpables d’un assassinat intenten desfer-se del cadàver i enganyar la policia. Està brillantment narrat i aconsegueix que, malgrat saber què va passar i perquè des de la primera pàgina, estiguis tot el toxaco (unes 500 planes) enganxadíssim i identificat amb les delinqüents.

Ara n’estic llegint el segon llibre, de moment només traduït a l’anglès, “Grotesc“. És l’explicació de dos assassinats des del punt de vista de la germana d’una de les mortes.

(Sí, la Natsuo Kirino només escriu novel.la negra)

Ahir vaig estar-m’hi com 4 hores llegint-lo non-stop. Els que hagueu llegit el meu post d’ahir, evidentment el que faig fins que apago el llum a les 2 o les 3 és llegir-me la novel.la de la Kirino!

El recomano!

Una resposta a “Enganxat

  1. M’agrada molt aquest nou format dels teus projectes interns. Moltes felicitats i molts nous projectes per aquesta nova etapa que encetes

    Una abraçada

Deixa un comentari

